torsdag 28 december 2006

Laikas theory on covers.

Cover. Ordet är så negativt laddat, nästan som ett skällsord. "Ja, han spelar i nåt coverband . De kommer ingenstans, på sin höjd till Åbo." De är artisterna som är för kassa för att göra något eget och måste förlita sig till redan inspelat material. Det finns inte ens någon bra svensk översättning på ordet. Det var väl ingen som brydde sig att ens försöka hitta ett bra svenskt ord. Nyversion låter liksom...ja ännu töntigare. Och hur många nyversioner av "Yesterday" tål egentligen en människa?

Anledningen till att covern har en sådan negativ klang är väl att den allt som oftast blir en sämre version än originalet helt enkelt. Det är ju mer regel än undantag. Men faktum är att på senare tid så tycker jag att den trenden håller på att vända. Vad är det då som hänt? Ja det verkar som om covern äntligen gör det den ska göra; det vill säga ger nytt liv åt en gammal sång. Och ju mer "nytt liv" den ger desto mer skiljer den sig från originalet - vilket kanske är hemligheten med en lyckad cover. Bäst är covern när man knappt kan spåra originalet. När man går på niten att kaxigt påstå att det INTE är en cover. När man går på (till exempel för sin synthare till storebror) och säger att "Mad world" har gjorts av Gary Jules och ingen annan. Punkt slut. Man står på sig trots att brodern ser skeptisk ut och med rynkade ögonbryn tycker sig känna igen låten från någon av de gamla LP-skivorna därhemma.
Sen står man där med skammen när man får Tears for Fears platta från 1982 stucken under näsan. "Här! Här är den! Originalet, snorunge!" Då kryper man till korset mumlandes "men hur skulle jag kunna veta...jag var 6 år gammal...."men lovar samtidigt att bli en lite mindre besserwissrig lillasyster nästa år eftersom mumlandet inte har någon som helst effekt. Men jag undrar om HAN vet att Soft Cells "Tainted love", som gick varm hos oss på 80-talet, faktiskt OCKSÅ är en cover?

Avslutar med min topptrelista över oerhört lyckade covers (får man säga bättre än originalet eller är det att gå för långt?)

1. Hellsongs - Run to the hills (Iron Maiden)
2. Youth Group - Forever Young (Alphaville)
3. Gary Jules - Mad World (Tears for fears)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Överraskad att höra att det är Tears for fears som gjort orginalet men absolut så är covern på Mad World absolut bra och för att vara helt korrekt är det Michael Andrews feat Gary Jules.

Martin Lundhgren sa...

Det är att gå för långt! Åtminstone vad gäller plats ett, i mitt tycke.

Laika sa...

Så otippat Martin! Det trodde jag verkligen INTE att du skulle tycka! he he! Kan dessutom meddela att det säkert tog 3-4 genomlyssningar innan jag spårade Iron Maiden. Men du behöver ju inte sluta prata med mig för det.

Anonym sa...

varfor inte:)