onsdag 6 december 2006

Broder Daniel och hans söner.

Det är läge för en hyllning. Hyllningen till Broder Daniel och deras spin-off. Vi vet alla att spin-offserier ofta inte är någon höjdare (även om jag måste erkänna att jag ganska ofta garvar åt "Joey", däremot är Elaines serie bara tråkig). Men inom musiken är det annorlunda. Faktum är att en spin-off ibland kan vara nödvändig för att den individuella kreativiteten verkligen skall komma till sin rätt och blomma ut. Det finns ganska många exempel (Loosegoats, Ceasars Palace m.fl) men ett av de tydligare är Broder Daniel. Broder Daniel i sig var ett underbart band (osäker på om de håller på som grupp fortfarande eller det bara är Henrik?), svårmodigt, rökigt, sorgligt och desktruktivt.
The Plan är den f.d. medlemmen Theodor Jensens band. The Plan är lite vackrare, på gränsen till religiöst...Delar av nya plattan har också spelats in i en kyrka så det är kanske inte så konstigt. Senaste alstret som heter "Walk for Gold" går varm i min mp3-spelare och är nästan lika bra som den förra "Embrace me beauty". Intressant är att även i The Plan har medlemmar kommit och gått. Tydligen lämnade organisten bandet för att skriva sin kommande bok. Det var ju det där med kreativiteten...
Sen har vi Hellström. Den där Håkan. Som jag faktiskt vägrade ta till mig under många år. Faktiskt ända till nya skivan och låten "Jag hatar att jag älskar dig" svepte förbi mig. Då trillade poletten ner. Då kom tårarna och förståelsen. Och jag kan bara säga ett "förlåt" till alla er Hellströmfans som har insett hans storhet, trots de sura tonerna, hela tiden.
Det finns en spin-off till Håkan också. Han heter Timo Räisinen, och tro det eller ej, är en annan av mina favvisar. Men jag måste också medge att "I'm Indian" (senaste) inte funkar lika bra för mig som debuten "Lovers are lonely" gjorde. Det är lite hårdare och skitigare sound på den senaste och det passar inte mjäkiga mig lika bra som gosskörsTimo gjorde...

Förresten - lyssna in "Mary the onettes" låt "Lost". Riktigt bra! Behöver jag säga det? F.d. gitarrist i Broder....just det ja.

Inga kommentarer: