måndag 15 januari 2007

Soundtrack to my life.


Så har jag då funderat färdigt. Det gjorde jag i den solstolen som står längst till vänster på nedersta raden. Det tog en vecka men nu är Laikas svenska lista för år 2006 klar. 5 stycken skivor som på ett eller annat sätt påverkat vardagslivet/lunket/tänket hos Laika.

Jag har nämt två av mina vinnare tidigare; Tobias och Anna.
Tobias Fröberg är en gotlänning som har väldigt lite att göra med Keno. Istället har han fler likheter med Simon & Garfunkel, vars ande vilar över "God's Highway", och Paul McCartney. Om Billy Corgan, sångaren från Smashing Pumpkins, hade gjort en soloplatta nu hade han kanske låtit som Tobias i "Forever is just a word in a lovesong". Influenserna är många som ni märker och plattan har ett tydligt 70-talstema rätt igenom. Och jag älskar det.
Anna Ternheims album är...vackert. Vackert, sorgligt och fint. Reinholdtzon Belfrage på Nöjesguiden påstod att hennes texter är banala. Det får stå för honom men jag undrar om han läser igenom sina egna alster nån gång. Det är faktiskt tufft att gå MED strömmen ibland! (Men jag är inte sur...)
The Radio Dept. Suck. Jag är kär i The Radio Dept. Och jag är så in i h* glad för de framgångar de har just nu. Framgångar skvallrade till mig via en kompis kompis...Jag har skrivit om "Pet Grief" innan, nu får ni själva lyssna. Deras sound går inte att ta miste på, det låter inte som NÅGOT annat producerat under de sista 15 åren. Lägg sen till melodierna....o texterna...
The Plan. Presentation överflödig eftersom jag ägnat ett helt inlägg åt dessa killar. Walk for gold. I din mp3-spelare. Nu!
Sist men inte minst har jag en liten bubblare. Det är två coola tjejer som kallar sig för Montys Loco. De har inte bara gjort årets i särklass tuffaste skivomslag i svart sammet utan också i det fodralet stoppat en väldigt spännande, suggestiv men ändå poppig platta som de kallar "Man Overboard".
Jag läste i en artikel att en av låtarna handlar om sångerskan Anjas pappa som körde över en och samma grävling. Fem gånger. Lyssna på djurrättsaktivisten Anjas bearbetning av detta i låten "Roadkill".

Inga kommentarer: