onsdag 24 januari 2007

Confessions of a dangerous (?) mind.


Jag har en sak att erkänna. Jag kollar på O.C. Jag vet inte varför det känns jobbigt att komma ut ur garderoben och medge att man sedan ett par år tillbaka faktiskt följer detta Beverly Hills för 2000-talet, men jag känner liksom en viss oro i maggropen att vissa av er inte vill prata med mig igen. Men det finns en jävligt bra anledning (ni som dömer mig vill kanske kalla det ursäkt) och det är den fantastiska musiken i serien. Jag har upptäckt flertalet band och artister endast tack vare O.C. Och upptäcker band från den serien gör man om man gillar indierock/pop/alternative/singer&songwritertjosanhoppsan. Death Cab for Cutie är ett av de banden. De spelade till och med en "roll" i serien kan man påstå. Vissa band har faktiskt tack vare O.C. uppmärksammats och fått en karriär efter att ha spelats i bakgrunden vid någon tårdrypande scen där Marissa och Ryan antingen blivit ihop eller gjort slut. Det gjorde de mest hela tiden. Nu har ju Marissa tragiskt nog skaffat sig en ny karriär och därmed omkommit i en bilolycka ("vackert" ackompanjerad av en cover på Hallelujah om jag inte minns fel) men de tårdrypande scenerna som gjorda för a song to remember finns kvar.

Ett annat band som fick en fantastiskt hit tack vare O.C. är australiensarna Youth Group. De är mina senaste favoriter, det vill säga de gick varma i min mp3-spelare på jobbet i eftermiddags. Läste att de i sin tur varit förband åt Death Cab for Cutie 2005 och självaste Coldplay 2006. Se där - allt hänger ihop. Syd Matters, Imogen Heep, The Killers, Keane - de där musikproducenterna vet fanimej vad de gör på den serien.

Så där, nu har jag erkänt. Din tur. Vilket band har du upptäckt bara för att du tittat på Vetenskapens Värld?

2 kommentarer:

Martin Lundhgren sa...

De spelade 15 sekunder av en Zappa-låt i Robinson en gång... The Torture Never Stops passande nog.

Laika sa...

Och det var då du fattade tycke för Zappa? Hehe, nä knappast...