fredag 1 maj 2009

Le Suisse - Deux point!


Som ni märker är jag igång att hosta min egen lilla alternativa melodifestival här på bloggen. Jag är inte SÄKER men jag TROR inte att de låtar som kommer till finalen i Eurovision song contest verkligen ÄR respektive lands bästa låt. (Förlåt Christer Björkman). Kalla mig konspiratorisk, motsträvig och misstänksam - men det är bara en känsla jag har.

De fem prydliga, välkammade individerna ni ser på bilden utgör "Mañana" från Basel, Schweiz.
Mañana upptäcktes genom en lokal tävling för debutband 2002. Något år efter blev låten "Miss Evening" vald som soundtrack till EA Sports Fifa 2005 och bollen var i rullning. Mañana fick vara förband åt band som Keane, Mew och Aha (tveksamt hur stort det var egentligen med tanke på att Aha var stora typ 10 år tidigare) och vann så småningom en egen publik både i Europa och USA. I augusti 2008 släpptes deras debutalbum "Interruptions" som har producerats väl av Ken Thomas (som också står bakom Sigur Rós, Dave Gahan och Björk).

Mañana låter i mina öron som en mix av Radiohead, The Verve och Kent (sångarens röst inte helt olik Jockes) - med andra ord arena-indie med synthmattor och massor med gitarrer! As I like it.
Själv beskriver Mañana sin musik så här:

"A melodic indie mixture of pop, rock & experimental elements, inspired—among others—by the British bands of the past few years. Dreamy melodies & sudden emotional outbursts meet, letting arise deeply melancholic, but at the same time unshakeably optimistic songs."

Vad tycker ni?



Inga kommentarer: