onsdag 7 januari 2009

Laikas årsbästalista: plats 5

Bon Iver - For Emma, forever ago

Höll på att sätta morgonkaffet i halsen när jag läste Sydsvenskan en fredag i början av december.
Anledningen till det var att favoriten Bon Iver nämndes i samband med hemlige Bongs (Sydsvenskans krogrecensent för er icke-skåningar) recension av Grand Hotells matsal i Lund.
Jag ska ärligt medge att jag har haft svårt för den nye Bong, men i och med den liknelsen är han min för alltid. Killen kan kultur, det står ju klart!

Så vad är det då med den där vildmarkslooken som Bong talar om? Jo, Justin Vernon a.ka. Bon Iver fick sitt lilla hjärta krossat och tyckte troligen att livet var allmänt motigt. Så för att slicka sina sår och för att få tycka lite synd om sig själv ett tag stängde Justin in sig 4 månader i en liten timmerstuga i Wisconsin, odlade skägg och gick omkring och högg ved i fodrad fleeceskjorta.
Inte för att de var meningen, men under denna tid i stugan växte det fram en liten skiva. Intentionen var att den inte skulle släppas överhuvudtaget men Justins vänner gillade vad de hörde och skivan gavs så småningom ut via Jagjaguwar. Och så glada vi är för detta, den till synes klyschiga historian till trots!

Det är enkelt och avskalat, jo men trots det massivt på något sätt... Stilla akustiskt gitarrspel kombinerat med trummor när man som mest vill ha dem och ensam, längtande falsettsång som ibland får sällskap av körer placerar Bon Iver bland topp fem 2008.

2 kommentarer:

Martin Lundhgren sa...

Hittills har jag inte känt igen en enda artist på din topplista... Men å andra sidan ser min ut så här (baserat på vad jag lyssnat på):

01. Frank Zappa
02. Steely Dan
03. Deep Purple
04. Van Halen
05. Led Zeppelin
06. Iron Maiden
07. Bruce Springsteen
08. ZZ Top
09. The Beatles
10. D-A-D

Inte mycket nytt där... Kollar man per album ser det lite annorlunda, jag menar herregud, tom artister utan döda trummisar, artister som inte är inne på 14:e uppsättningen, inte skivdebuterade innan jag föddes, ja, som till och med släppte skivor 2008...
men det är fantamej knappt!

01. D-A-D – Monster Philosophy
02. ZZ Top – Chrome, Smoke & BBQ
03. The Hives – The Black and White album
04. Jeff Beck – Wired
05. Traveling Wilburys – Vol. 1
06. Foreigner – The Definitive
07. Steely Dan – Gaucho
08. Amy Winehouse – Back to Black (Deluxe Edition)
09. Steely Dan – Katy Lied
10. Veronica Maggio – Och Vinnaren Är...

Laika sa...

Hahaha...herreguuuud Martin! Min äldsta brorsa sa häromdagen över en familjemiddag att han var så stolt när han var typ 14-15 att han hade en farsa som lyssnade på Deep Purple - kidsens musik liksom! Men det var 1975! Och jag skojar inte!

Jag vet dock bestämt att du känner till minst en av de som komma skall på plats 1-4...tack vare mig iofs men ändå!

Anyway, oavsett vilken typ av musik man gillar så funkar ju ditt mantra från -95 klockrent ändå; "Så fort det blir tyst fläska på med musik!"