fredag 20 april 2007

Veckans Laikalista.

Veckans besvikelse. Förväntningarna var enorma på Bright Eyes nya skiva. Han får lite skylla sig själv eftersom han sist det begav sig släppte inte mindre än två, total olika, men superba tiopoängsskivor. Men nej, det är inte i närheten så bra som sist. Jag ska dock ge den en chans även nästa vecka.

Veckans tvprogram: Musikbyrån. Det är tacksamt att göra TV för mig eftersom allt som krävs är bra musik. För tre veckor sedan visades ett reportage (gjort av Magnus Broni - vem annars) om electronica från Hässleholm. Smalt tema tycker ni? Tycker jag inte. Efter det reportaget rasslade det ner 4 Hässleholmsband i min musikmapp. Musikbyrån lyckas också med konststycket att stoppa det för mig ointressanta i ett intressant sammanhang. Jag avskyr hip-hop (nu går Martin direkt ner till "kommentarer") men tittar vidare med glädje när någon hajpad tjej från Norsborg sjunger om saker jag inte förstår i en riktigt töntig video.

Veckans kuggning. Marie Lindberg (alla ni som inte vet vem det är - gratulerar, gå till nästa punkt) Hon gästade Robins talkshow och jag hoppas innerligt att detta är sista gången vi behöver se detta så otroligt ointressanta icke-fenomen på tv. Snälla, skicka tillbaka Marie och hennes silkiga blusar, it-glasögon och blanka pagefrisyr till Munkedal o lås in henne i lärarrummet och kasta bort nyckeln. Ge henne gärna ett ex. av "Meet Mr Mooney" som åtminstone hjälpte mig att introduceras till det engelska språket. (som tredjeklickare).

Veckans Malmöband; Billie the vision and the dancers. Senaste skivan "Where the ocean meets my hand"ska du ska lyssna på för de annorlunda och underfundiga texterna med hög igenkänningsfaktor men också för att de vackra popmelodierna, stämmorna och de karibiska tongångarna. Några av turnestoppen är Österåker, Hall och KB. Finn två fel? Nädå, du läste rätt. Varierad publik, minst sagt, men framför allt vittnar platsvalen om mod och nytänkande! Sa jag att de är från Malmö?

Inga kommentarer: